European Work Hazard Network Congres 2016

Op 27 mei tot 29 mei 2016 werd in congrescentrum Engels te Rotterdam het 14e European Work Hazards Conference gehouden.

Bij binnenkomst werd al meteen duidelijk dat er een grote diversiteit aan mensen was uit verschillende landen. Uit Europa kwamen de deelnemers uit: Italië, Engeland, Schotland, Noorwegen, Denenmarken, België, Duitsland, Polen, Oostenrijk. Van buiten Europa  waren deelnemers aanwezig uit:  Zuid Afrika, Rusland en China.

In de morgen werden diverse locaties bezocht, ziekenhuis, Schenk tanktransport, Roteb en

APMT I. Hier kregen de mensen een uitgebreide rondleiding waarin over veiligheid (op alle terreinen) werd gesproken. Daarna konden mensen op diverse locaties met de werknemers spreken onder het genot van een bakje koffie.

In de middag waren er diverse info meetings met thema’s zoals:

• Ticks and lime diseasses

• European Union and Occupational Safety & Health

• Stress

• Ergonomics

• Port Safety Certification

De laatste hebben wij uiteraard zelf gepresenteerd.

Wat hierbij vooral opviel was de verbazing van vooral onze Deense collega’s dat havenbedrijven hieraan meewerken zonder dat dit wettelijk is vastgelegd.

We hebben ze uitgelegd dat het ook niet zomaar is komen aanwaaien en dat het een proces van doorzetten is geweest om te komen waar we nu zijn. Gelukkig doen vele bedrijven mee aan VCH, maar nog niet allemaal en dat is toch het uiteindelijke doel. Zodat in de Nederlandse zeehavens de veiligheid op een hoog niveau geregeld is.

Niet onbelangrijk is dat iedereen onder de indruk is van de E-learning!

Dag 2 werden er diverse workshops gehouden, zoals:

• TTIP/CETA and TESA

• Vulnerable workers/safety Reps

• Working with exposure to vibrations and shocks.

• Occupational Health Services/Return to work/Rehabilitation

• International Solidarity

Wij waren aanwezig bij: werken met trillingen en schokken in voertuigen. Hieronder staat een korte samenvatting hiervan.

Je hebt Whole body vibrations, deze zijn zeer herkenbaar in het havenwerk:  terminal trekkers, straddle carriers, reachtrucks, enz. Rouleren van functie is zeer belangrijk om klachten in de toekomst te voorkomen danwel te verkleinen.

Voor uitgebreide informatie hierover ga naar: vibrationsatwork.nl

Dag 3 stond in het teken van een plenaire bijeenkomst waarin vanuit alle workshops en info meetings een korte samenvatting werd gegeven van hetgeen daar was besproken.

Tevens werd er nogmaals op gewezen dat de inzet van iedereen nodig is om de veiligheid, gezondheid en welzijn van werknemers onder de aandacht te houden en te verbeteren. Iets waar Stichting Veilige Haven zich volledig in kan vinden.

Kortom: er is wereldwijd een groot verschil in de positie van werknemers, waarbij het in Nederland niet zo slecht is geregeld. Maar er valt nog veel te winnen in Nederland!