Weten wat je eet op welk tijdstip draagt bij aan veiliger en gezonder nachtarbeid

Door slechts kleine aanpassingen kunnen werkgevers ervoor zorgen dat hun werknemers de nachtdiensten veiliger en gezonder doorkomen. Werkgevers worden opgeroepen beter na te denken over de bijzondere omstandigheden waaronder nachtwerk wordt verricht. Het plaatsen van magnetrons en beschikbaar stellen van gezond voedsel heeft positieve effecten op de alertheid van nachtwerkers.

In Nederland werkt 1,1 miljoen mensen in de nacht, dat is circa 16 procent van de beroepsbevolking. Regelmatig ’s nachts werken kan grote gezondheidsproblemen met zich meebrengen. Het gaat erom gezond en slim eet tijdens de nachtdienst. Denk na wat en wanneer je eet. Koolhydraten in bijvoorbeeld brood wekken een slaperig gevoel op waardoor je minder alert bent. Met alle risico’s van dien. Het is beter om aan het begin van de nachtdienst bijvoorbeeld soep en salade te eten en aan het eind brood of een krentenbol.”

Uit een mini-enquête die de vakbond heeft gehouden, blijkt dat in 75 procent van de bedrijven de kantine tussen 20.00 en 10.00 uur gesloten was. De 169 deelnemers aan de enquête werken vooral in de voedings- en procesindustrie, metalektro en personenvervoer. Sectoren waar doorgaans continudiensten worden gedraaid en waar een hoge mate van alertheid van werknemers wordt gevraagd. Nachtwerkers zijn dan aangewezen op broodmaaltijden of de snoep- en/of frisdrankautomaten. Maar teveel vet en suikers zijn funest voor je alertheid. Werknemers die zelf gezond voedsel van huis meenemen, kunnen echter nergens hun maaltijd opwarmen omdat de kantine dicht is en er geen vervangende faciliteiten zijn.

Werkgevers kunnen met kleine ingrepen bijdragen aan de duurzame inzetbaarheid van hun werknemers. Als het ’s nachts openstellen van de kantine te kostbaar is, kunnen magnetrons of gezonde afhaalmaaltijden een uitkomst bieden. Daarnaast kan het goedkoper of gratis aanbieden van salades en ander passend voedsel voor de nachtdienst ook een oplossing zijn.

Werkgevers en werknemers zouden een kantineprotocol op moeten stellen. Hierin kunnen afspraken over openstelling van de bedrijfskantine, voorlichting en het goedkoper of gratis beschikbaar stellen van gezonde voeding worden opgenomen.
Samen de werkomstandigheden van alle werkers verbeteren. Dit gebeurt met nieuwe werkmethoden zoals in de schoonmaak en in de handel, maar ook gewoon door goed werk en door te investeren in nieuwe kennis waarmee we werk beter en veiliger willen maken.