Veiligheidscertificaat Havens

wie neemt het voortouw?
Draagvlak onderzoek naar veiligheidscertificaat Havens (VHC)

Signalen van leden, dat het werken in de Nederlandse haven minder veilig wordt, waren voor FNV Bondgenoten* aanleiding om een uitgebreide veiligheidsenquête onder zijn leden te houden. In 2004 vond het eerste arbeidsveiligheidsonderzoek plaats. De resultaten van het onderzoek wezen er op dat er nog veel verbeterd kan worden aan de veiligheidsbeheersing. Dit is na te lezen in het rapport ”havenwerk, veilig werk? 2004”. Naar aanleiding van de resultaten van dit onderzoek deed FNV Bondgenoten onder andere de aanbeveling:

“FNV Bondgenoten stelt voor op zo kort mogelijke termijn over te gaan tot de ontwikkeling en invoering van een verplicht Veiligheidscertificaat Havens. Dit VCH-certificaat zou elementen van het bestaande VCA-certificaat en het op dit moment in ontwikkeling zijnde certificaat voor opdrachtgevers (VCO) in zich moeten verenigen.”

Lees verder in de bijlage

Attachments:
FileFile size
Download this file (25006-Veiligheidscertificaat+Havens.pdf)25006-Veiligheidscertificaat+Havens.pdf846 kB