Het meten van ruimen waarin gegaste containers kunnen zijn geladen!

In het belang van opvarenden en havenwerkers?

Het belang voor werknemers om te weten of zij in een omgeving of container te werk kunnen worden gesteld waarin zich een bestrijdingsgas bevindt is door middel van een (snelle) meting te achterhalen

De gevolgen van het werken in een omgeving waar zich dergelijk gas bevindt kan grote gevolgen hebben voor de gezondheid van betrokken werknemer(s). Via Jan de Jong van FNV Bondgenoten, de Jong heeft de afgelopen jaren autoriteit opgebouwd m.b.t. de gegaste containers hebben wij via een presentatie de nota “Gegaste Containers” in het bezit gekregen. (zie bijlage)
Bij die presentatie is besproken dat havenwerkers die in een ruim moeten werken, waar gegaste containers zijn geladen, net zoveel risico hebben als iemand die de containers moet strippen of stuffen.

Normale containers, waar veelal stukgoed in geladen is, of althans lading bevat die volgens de aflader met de nodige bestrijdingsmiddelen be-gast moeten worden, hebben ventilatieroosters waar gas(sen) door naar buiten en dus in de ruimen kunnen ontsnappen.
Daarmee, wanneer die containers onderdeks staan, ontstaat er indien er gas aanwezig is voor betrokken werknemers maar ook zeelui momenten dat ze worden blootgesteld aan gas(sen).
Het zou mooi zijn als die ruimen of baaien via een meting voorafgaand aan het lossen en of werk gedurende de zeereis gecontroleerd kunnen worden op gas(sen) zodat de risico’s tot een minimum beperkt kunnen worden.

Wij zouden van Ondernemingsraden of ARBO-VGWM commissies willen weten of zij geïnteresseerd zijn een dergelijk meetsysteem ten behoeve van collega’s te willen opzetten?

Wanneer dat zo is laat dan via email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. weten of die wens aanwezig is.